Maleriene
på Lysklett og Tulluan skole Året 1936 ble et merkeår for skolepliktige
barn i store deler av Klæbu. To nye skoler skulle stå ferdig til å ta imot
elevene når skoleåret startet. Lysklett skole skulle fange opp elevene ved Rønningen
og Sletten krets, mens Tulluan skole ville erstatte gamle Forset skole.
Byggene i seg selv var ganske imponerende den gang sammenliknet med de gamle
skolene, og skoleforholdene for både elever og lærere ville bli vesentlig
bedre.
Prosten dengang, Arne Skjånes, lanserte tanken om å la en kunstner
utsmykke skolene. Byggenemda for Lysklett og Tulluan skoler fant det
imidlertid ikke rådelig med noen økning i byggekostnadene, som allerede
føltes høye nok i en tid da de fleste kommunene slet med dårlig økonomi. Ikke desto mindre var mange blitt
begeistret for ideen, bl.a. byggenemdas formann, daværende ordfører Bernt
Forseth, og det ble enighet om å finansiere en utsmykning av skolene ved
privat innsamling i bygda. Men først måtte en komme i forbindelse med en
kunstner som kunne tenke seg en slik utsmykningsoppgave. Prost Skjånes gjorde sine undersøkelser,
og gjennom sin bror Ivar Skjånes som var ordfører i Trondheim, fikk han
kontakt med teatermaleren Kaare Hegle. Han viste seg interessert og tok på
seg oppdraget mot et honorar på 200 kroner. Det ble et nært og fruktbart samarbeid
mellom Kaare Hegle og prost Skjånes. Rammen, som hovedsakelig ble å
levendegjøre bygdas historie, ble trukket opp, skissene ble gjort ferdig, og
utsmykningen kunne begynne. Kunstneren valgte å utføre dekorasjonene på et
noe uvanlig materiale, nemlig kryssfinér. Mens Kaare Hegle malte dekorasjonene på
Lysklett skole, hadde han kosten hos Borghild og Arne Grendstad. Borghild kan
fortelle at hun enkelte kvelder når han arbeidet seint, var nedover med mat
til ham, og det hendte også at han overnattet hos dem. Trondheimsgutten Jørleif Uthaug,
som hadde begynt i malerlære hos Hegle, var ofte med under arbeidet. Han ble
senere en av våre fremste skulptører. |
Forseth
skole Sletten
skole |
La oss nå ta en runde
gjennom skolen og kikke på de snart 75 år gamle bildene. Inne i korridoren får
vi en liten aperetiff – en forsmak på hva vi har i vente. Her finner vi
border og orna-menter i friske farger, og en brannmur dekorert med dyr og fugler. Når vi kommer inn i
det rommet som i alle år ble benyttet av storskolen, vil blikket fanges av
det største bildet i samlingen. Det dekker to felt og forestiller
prekensøndag ved gamle By kirke. Selve kirkebygget er identisk med den skissen
Gerhard Schønning laget under sine besøk i bygda 1773-74. Om kunstneren har
mintes Bjørnson’s ord fra ”Synnøve Solbakken” – ”Kirken står i bondens tanke
på et høyt sted” – skal være usagt, men både plasseringen og utførelsen
understreker kirkens betydning i bygde-miljøet. Går en ut fra
kirkebildet, vil en til høyre finne faren som sitter foran peisen med en
lyttende sønn på fanget. Det er den muntlige overleveringen fra den ene
generasjon til den andre, en tradisjon fra eldgamle tider, som kunstneren
tolker på denne måten. Her får den yngre opplysninger om gården og ætta, om
grenda og bygda, og får ta del i de erfaringer og kunnskaper faren gjennom et
langt liv har ervervet seg. I innhold har bildet likhetstrekk med
”Historien”, Edvard Munchs berømte maleri i Universitetets Aula. På den andre siden av
kirkebildet lærer moren opp datteren og forbereder henne for hennes oppgaver,
mens den åpne utstyrskisten i bakgrunnen peker mot fremtiden. Her markeres
forskjellen på manns- og kvinnerollen, noe som var nødvendig i det gamle
bygde-samfunnet. Gammelskolene har
fått hvert sitt bilde. Rønningen skole er nå revet, mens Forseth skole er
ombygd til beboelseshus. Sletten skole, som var bygget som øvingsskole for
Klæbu Seminar i 1840, huset i en årrekke framhaldsskolen i Klæbu etter at den
mistet folke-skoleklassene. På de neste bildene
får vi bli med inn i skolestua – først til en geografitime i omgangsskolens
dager, der elevene sitter rundt et langbord, så over til et klasserom hvor
det foregår tavlegjennomgåelse i rekning. Her gir maleren oss et eksempel på
tidligere tiders straffe-metoder – en av elevene er nemlig plassert i
skamme-kroken. Også elevene alene i
klasserommet har fått sitt bilde. Hvor godt husker vi ikke den avslappede stemningen
som hersket i klasserommet, når læreren – etter vår mening så altfor sjelden
– overlot oss til oss selv, og hvor fort utnyttet vi ikke slike situasjoner
til moro og fantestreker. Det mest sentrale
bildet i pedagogisk sammenheng, og det bildet jeg tror de fleste husker best
fra sin skoletid ved Lysklett skole, er Øivind – ”En glad gutt” – sitt første
møte med skolen. Vi kan formelig høre morens stemme: ”Her kommer jeg med en
liten gutt som vil lære å lese”. ”Hva heter den kroppen?” spør skolemesteren
mens han graver i skinnposen etter tobakk. ”Kom hit, du hvithode”, sier han
videre. Og selv om Øivind ser meget betenkt ut til å begynne med og må skyves
fremover av moren, vet vi at han etterpå sitter i Bård skolemesters fang og
ler ham like i ansiktet. I det andre
klasserommet er bildene viet arbeidet på gården. Det er særlig utearbeidet
slik det kunne arte seg i samtida og nær fortid kunstneren tar for seg. Det
er pløying med hest, det er ljåslått, mann og kone tar opp poteter med grev,
og høyonn og høykjøring går livlig unna. Tre bilder viser vedlikehold og
vøling av redskaper og stell av dyr. Faren tinner river mens sønnene ser på
og lærer, hesten blir skodd, og vi blir tatt med i smia hvor hjulgangen på ei
vogn blir reparert. Og mens dette foregår blant mannfolkene tar ungkona seg
tid til ei kosestund ved vevstolen. Vi skylder å takke
både dem som var framsynte og gikk i brodden for utsmykningen, og kunstneren
som gav oss bilder vi forstår og er blitt glade i. Vår oppgave må fortsatt
være å verne om bildene, slik at de også kan glede senere generasjoner. Lysklett skole benyttes i dag som grendahus. Av Bjørn Hukkelås |
Rønningen skole
Kunstneren Kaare Hegle
|
Kaare
Hegle ble født 15.03.1909 på Steinkjer, og vokste opp der. Han døde i 1986. |
Maleriene
på Tulluan skole
Tulluan
skole - 1936 |
Tulluan skole sto ferdig samtidig med
Lysklettskolen i 1936, og fungerte som skole og lærerbolig helt fram til
1987. Kåre Hegle har også her dekorert klasserommene med vakre
veggmalerier. Motivene er hentet fra arbeid, dagligliv og naturen. Bildene ble flyttet til Gamle Festsal på Seminar-plassen i
2001 da skolen ble bygget om til boliger. |
Gamle Festsal -
Seminarplassen |
Klikk på bildene
Veggen
i Gamle Festsal
Klikk på
bildene på veggen.