Dampskipet «Telegraf» 1871-1916
«Telegraf» var en slepe- og
passasjerbåt med sertifikat for 75 personer. Den var bygget i Lennarfors i
Sverige i 1863. Båten hadde jernskrog og var Første turen til Selbu var 11. juni
1871. Den gjorde tre turer i uka mellom Brøttem i Klæbu og Selbu. Føreren av
båten var John Morseth og maskinisten het Ingebrigt Næs. Noen stor fart hadde
ikke båten, 8 knop var hardt å holde. Maskinen forlangte skikkelig trykk og
det fikk man best med kull. På Selbusjøen var det naturlig å fyre med ved, og
da kunne det holde hardt om ikke virke var av topp kvalitet. Det var ofte at
båten ble liggende å drive, da måtte man stake seg fram. Vedfyringen ga fra
seg gnister og passasjerene fikk ofte klærne sine ødelagt. Det ble etterhvert
bygd et blikktak som tok av for det meste.
«Telegraf» var i fart så lenge
sjøen var isfri. Den hadde sommerrute, høstrute og egen turistrute i juli og
august. I 1900 fraktet den 3500 passasjerer, og gikk daglige turer. Foruten
passasjerer fraktet den også mye gods, som besto av kvern- og brynesteiner
fra Selbu, trelast og kolonialvarer og gods til gårdene. Det var også med
krøtter på turene. Frakten av passasjerer og gods
utgjorde mellom 3 og 4 tusen kroner årlig. Den mottok årlige statstilskudd på
1000 kr. samt 400 kroner fra Thomas Angells stiftelser. Omkring århundreskifte ble båten
forlenget. Den var nå på 60 fot, og bruttotonnasjen var 12 tonn. I 1904 ble
dampkjelen ombygd og maskinen fikk 50 hestekrefter. Eier på den tid var Einar
Sjøvoll, og han var selv fører av båten. Om vinteren sto «Telegraf» på land
ved Brøttem. Vinteren 1914/15 var vannstanden ekstra lav og det lot seg ikke
gjøre å få båten skikkelig på land. Den ble forankret i ei lita vik i påvente
av at sjøen skulle stige. Det gjorde den ikke, og natt til 22. januar 1915
sank «Telegraf». Dampskipsselskapet ’Kong Sverre’ overtok «Telegraf», fikk
den berget, og ga den navnet «Kong Sverre». I 1917 kjøpte selskapet en ny båt
som fikk navnet «Kong Sverre I», samtidig som gammelbåten fikk tilbake sitt
opprinnelige navn «Telegraf». I 1922 ble ikke passasjersertifikatet fornyet.
«Telegraf» gikk i opplag og ble nedrigget og vraket ved Bergsneset i Selbu i
1922. Bilde: «Telegraf», veggmaleri i Selbu Bygdemuseum (Selbu
gamle prestegård), malt av Bjarne Rise (1904-1984). * Tourist Guide – Trondheim Turistforening – 1893. Bilder
1 2
Klaus Grendstads båre fraktes hjem
med «Telegraf» etter skyteulykken i Tydal 1908.
et firerings nr.
140. |
Det ble er solid trebåt med lukket overbygning, lasterom med
vinsj forut, 2 store og lyse salonger og bysse. Målene var: Søndag den 17. juni 1917 ble en stor dag for båteiere og
folket i bygda, da gikk «Kong Sverre» sin første tur fra Selbu til Klæbu,
flaggsmykket og fin. Det første året «Kong Sverre» var i drift fikk turiststrømmen
en kraftig oppblomstring. For selbyggene var det lettere å ta båten til Brøttem og bil til byen, enn å reiste om Hell. Når båten la til kai på
Brøttem var det som regel fullt av folk der, både reisende og skuelystne. Anløpsstedene
langs sjøen var Bergsneset, Fuglem, Eggaodden, Amdal, Renå, Hånnå, Dragsten
og Teigen. Billettprisen var kr. 2,00 i mange år, og 50 øre for sykkel. I samarbeid med Bennet Reisebyrå ble det på søndager arrangert
”rundreise”. Turen startet med tog fra Trondheim til Hell, derfra med bil til
Selbu, hvor det var anledning til å få noe å spise. Så gikk turenn videre med
«Kong Sverre» utover Selbusjøen til Brøttem, hvor det også var servering.
Siste etappe gikk med bil til byen. Disse turene var meget populære. På
turene var det ofte noen som hadde med trekkspill, og det ble musikk om bord. Mot 30-åra gikk trafikken tilbake. Det ble mindre med penger
blant folk, og dermed avtok reisetrafikken også. Aksjonærene i selskapet
begynte å trekke seg ut en etter en, og til slutt satt Klaus Brøttem alene
igjen. Selskapet ble oppløst i 1930, men Klaus Brøttem overtok og
opprettholdt rutetrafikken til 1935 da han solgte båten til Edvin Lervik.
Lervik kjøpte båten i rett tid, for nå var konjunkturene snudd og det ble
oppgangstider, og «Kong Sverre» fraktet nå opp til 4000 passasjerer for
sesongen. Da 2. verdenskrig brøt ut i 1940 ble det en kraftig økning i
trafikken, passasjertallet økte til 8000 dette året. Det ble rasjonering på
diesel, men de klarte seg så vidt. Blant de reisende i krigstida var det ofte
folk som var på flukt. For å unngå grensepolitiet ble disse satt i land på
trygge steder langs sjøen. Etter krigen fortsatte «Kong Sverre» med
rutetrafikken, men sesongene ble kortere og den fraktet bare passasjerer. Etter hvert som rutebiltrafikken økte ble det stadig færre som
tok båten. Til tross for statstilskudd og støtte fra Thomas Angell’s
stiftelser ble det økonomisk vanskelig å drive båten, og i 1950 gikk den sin
siste tur. Den endte sine dager ved Haverneset, der den begynte å brenne og
til slutt gikk til bunns. |
«Kong
Sverre» ved kai på Brøttemsneset i 1932. Personene er fra venstre skipsfører
Sivert Dyrdal og sjåfør Birger Gimse. |
«Kong Sverre» ved Brøttem, pinseaften 1938. Det var en uvanlig stor flom i Selbusjøen dette året,
og mange var bekymret da vannet steg så mye at det gjennom Trangfossen var en
høydeforskjell på ca. 10 m. |