Juli  2011 

Juli er oppkalt etter Julius Cæsar, som reformerte den romerske kalenderen og innførte den julianske kalenderen i år 46 f.Kr.

Forut for denne reformen het måneden Quintilis og var årets femte måned. Cæsar gav måneden navn etter seg selv fordi solen var

på sitt varmeste på denne tiden av året og han selv ble født i denne måneden.

 

Telegraf-Bjarne-Rise.gif Dampskipet «Telegraf» 1871-1916

Paul Amdal fra Selbu var den som startet det hele. Han skrev et innlegg i Adresseavisen på slutten av 1860-åra, hvor han mente at et dampskip var nødvendig på Selbusjøen, og han pekte på de dårlige kommunikasjonene til Selbu. Han kom i kontakt med Lauritz Nicolaisen fra Kristiania som eide dampskipet «Telegraf», som hadde vært i drift på Kristianiafjorden noen år. Han ønsket å få båten opp til Selbusjøen, og fikk den i første omgang til Trondheim hvor den ble liggende ved Ilevollen en tid.  Transporten videre til Sjøbygda i Klæbu startet 3. mars 1871. Den ble satt på to store sleder og trukket av 18 hester. Turen gikk til Heimdal, videre gjennom Sjøla og opp til Sjøbygda i Klæbu, hvor den ble sjøsatt da isen gikk. Transporten tok 9 dager.

«Telegraf» var en slepe- og passasjerbåt med sertifikat for 75 personer. Den var bygget i Lennarfors i Sverige i 1863. Båten hadde jernskrog og var 50 fot lang, 10 fot bred og stakk 4 fot dypt. Akterdekket hadde en overbygning. Den hadde en dampmaskin som utviklet 40 hestekrefter og kunne gjøre 8 knop. Den første turen til Selbu gikk 11. juni 1871. «Telegraf» var i fart så lenge sjøen var isfri. Den hadde sommerrute, høstrute og egen turistrute i juli og august. I 1900 fraktet den 3500 passasjerer, og gikk daglige turer. Om vinteren sto «Telegraf» på land ved Brøttem. Vinteren 1914/15 var vannstanden ekstra lav og det lot seg ikke gjøre å få båten skikkelig på land. Den ble forankret i ei lita vik i påvente av at sjøen skulle stige. Det gjorde den ikke, og natt til 22. januar 1915 sank «Telegraf». Dampskipsselskapet ’Kong Sverre’ overtok «Telegraf», fikk den berget, og ga den navnet «Kong Sverre». I 1917 kjøpte selskapet en ny båt som fikk navnet «Kong Sverre I», samtidig som gammelbåten fikk tilbake sitt opprinnelige navn «Telegraf». I 1922 ble ikke passasjersertifikatet fornyet. «Telegraf» gikk i opplag og ble nedrigget og vraket ved Bergsneset i Selbu i 1922.

Bilde: Veggmaleri i Selbu Bygdemuseum, malt av Bjarne Rise (1904-1984).

 

«Telegraf» hadde eget brevhus ombord med eget 4-rings stempel.  Poststempel-Telegraf.jpg 

 

Klikk på bilde

 

Solens gang i Klæbu: 

 

Opp

Ned

Dagens lengde

Solvinkel

Se  alle ’Månedens bilder’

22. juli

03.59

22.49

18t 49m 45s

46,7°

(22. juni

02.59

23.42

20t 42m 51s

49,8°)