September  2011 

I den romerske kalenderen var september den syvende måneden og fikk navn etter latin septem, som betyr sju.

Keiser Caligula oppkalte september måned etter sin far Germanicus.

 

 

Sverresholm 1955.jpg

 

Sverresholm 1956.jpg

Storsand kai i Klæbu juli 1956. Båtene er Sverresholm, Gluggen og Hitra.

 

Rutebåtene på Selbusjøen  -  «Sverresholm» 1954-1963

Edvin Lervik kjøpte båten i Tromsø i 1951. Båten kom med fraktebåt til Hommelvik og derfra ble den kjørt landeveien til Selbu hvor Lervik hadde et mekanisk verksted. Båten var nærmest som vrak å regne, og besto bare av et jernskrog. Det viste seg at båten var en levning etter tyskerne, og hadde gått på tyske havner før krigen.

Det tok tre år å bygge opp båten, den ble forlenget, fikk ny overbygning og rorhus. Båten var 53 fot lang, 9 fot bred og den stakk 4 fot dypt. Den hadde en dieselmotor på 75 hk. og gjorde 10 knop. Båten var sertifisert for 60 passasjerer. Den fikk navnet «Sverresholm», etter en holme i Selbusjøen med samme navn, hvor Kong Sverre (1152-1202) i sin tid anla et festningsverk.

Sjøsettingen fant sted 14. juli 1954, og like etter ble båten satt i rute. «Sverresholm» tok over rutetrafikken etter «Kong Sverre» som brant og sank ved Haverneset i 1950. «Sverresholm» gikk mellom Storsand kai i Klæbu og Bergsneset i Selbu. Faste stopp underveis var Dragsten, Renå, Amdal, Eggaodden, Fuglem og Vikvarvet. Allerede første året var det stor trafikk med båten, og flere dager måtte den gjøre to turer. Som de fleste bygder i landet var det også i Selbu lite med arbeid for ungdommen, og mange søkte derfor til Trondheim. Disse ungdommene dro hjem i helgene, og «Sverresholm» var fullastet med passasjerer. Folk som hadde hytte langs sjøen var også flittige brukere av båten.

I 1959 ble privatbilene frigitt, bilismen økte og veiene ble bedre. Da Drakstengrenda fikk vei i 1963 ble det slutt på tilskuddet fra staten. Til tross for omkring 5000 passasjerer denne sommeren var Lervik nødt til å innstille rutetrafikken, uten statstilskudd gikk det ikke. Båten ble solgt og havnet i Tromsø, hvor den opprinnelig kom fra.

«Sverresholm» var den siste rutebåten på Selbusjøen, en 92-årig båttrafikk var slutt.

 

Hostfarger small.jpg

 

Klikk på bildene

Solens gang i Klæbu:

Høstjevndøgn

Opp

Ned

Dagens lengde

Solvinkel

Se  alle ’Månedens bilder’

23. september

07.03

19.17

12t 14m 13s

26,4°

(22. juni

02.59

23.42

20t 42m 51s

49,8°)