I den romerske kalenderen var
september den syvende måneden og fikk navn etter latin septem, som betyr
sju.
Keiser Caligula oppkalte
september måned etter sin far Germanicus.
Storsand
kai i Klæbu juli 1956. Båtene er Sverresholm, Gluggen og Hitra. |
Rutebåtene på
Selbusjøen - «Sverresholm» 1954-1963 Edvin Lervik kjøpte båten i Tromsø i 1951. Båten kom med fraktebåt til
Hommelvik og derfra ble den kjørt landeveien til Selbu hvor Lervik hadde et
mekanisk verksted. Båten var nærmest som vrak å regne, og besto bare av et
jernskrog. Det viste seg at båten var en levning etter tyskerne, og hadde
gått på tyske havner før krigen. Det tok tre år å
bygge opp båten, den ble forlenget, fikk ny overbygning og rorhus. Båten var Sjøsettingen
fant sted 14. juli 1954, og like etter ble båten satt i rute. «Sverresholm»
tok over rutetrafikken etter «Kong Sverre» som brant og sank ved Haverneset i
1950. «Sverresholm» gikk mellom Storsand kai i Klæbu og Bergsneset i Selbu.
Faste stopp underveis var Dragsten, Renå, Amdal, Eggaodden, Fuglem og
Vikvarvet. Allerede første året var det stor trafikk med båten, og flere
dager måtte den gjøre to turer. Som de fleste bygder i landet var det også i
Selbu lite med arbeid for ungdommen, og mange søkte derfor til Trondheim.
Disse ungdommene dro hjem i helgene, og «Sverresholm» var fullastet med
passasjerer. Folk som hadde hytte langs sjøen var også flittige brukere av
båten. I 1959 ble
privatbilene frigitt, bilismen økte og veiene ble bedre. Da Drakstengrenda
fikk vei i 1963 ble det slutt på tilskuddet fra staten. Til tross for omkring
5000 passasjerer denne sommeren var Lervik nødt til å innstille
rutetrafikken, uten statstilskudd gikk det ikke. Båten ble solgt og havnet i
Tromsø, hvor den opprinnelig kom fra. «Sverresholm»
var den siste rutebåten på Selbusjøen, en 92-årig båttrafikk var slutt. |
Klikk på
bildene
Solens gang
i Klæbu:
Opp |
Ned |
Dagens lengde |
Solvinkel |
||
23. september |
07.03 |
19.17 |
12t 14m 13s |
26,4° |
|
(22. juni |
02.59 |
23.42 |
20t 42m 51s |
49,8°) |