Rutebiler i Klæbu
Klæbus første rutebil 1914,
en Rex
Simplex, produsert i Tyskland av "Deutsche Automobil-Industrie Hering
und Richard". Den 28. juni 1914
kjørte Klæbu’s første rutebil sin første tur på ruten Brøttem – Heimdal. Det
var Klaus Brøttem og Nils Høiseth
som hadde gått til innkjøp av automobilen. Bilen var en 7-seters Rex Simplex.
Bildet er fra 1918 og viser Nils Høiseth med familie og sjåfør Mikal Eggen. Korteste vei for
selbyggene til Trondheim gikk gjennom Klæbu, de kom med dampbåten ”Telegraf”
fra Selbu til Brøttem, og derfra med rutebilen til Heimdal. På Brøttem gård
var det også skysstasjon hvor de reisende kunne overnatte. -------------------"""-------------------- Klæburuten
"REO Bulldog" 1948 (DigitaltMuseum) Klikk
på bildene Se alle 'Månedens Bilder' |
"Brøttemsruten"
og Kong Sverre på Brøttemsneset 1932. Til høyre sjåfør Birger Gimse
på "Brøttemsruten". A. Vinjes
Vognmandsforretning overtok "Brøttemsruten" i 1924 etter drosje-eier Richard
Schei som hadde drevet ruten i årene 1917 til 1923. I 1930 kjørte
"Brøttemsruten" strekningen Brøttem - Heimdal - Trondheim daglig,
med start på Brøttem kl. 07.30, og retur kl. 19.30. Les artikkel av Birger Gimse som var sjåfør
på "Brøttemsruten" i mange år. (Årsskrift 1988) -------------------"""-------------------- Klæburuten
1949 (DigitaltMuseum) |
Klæburuten
- "REO Bulldog" 1930 REO ble produsert av REO Motor Car Company i Michigan USA. Arnt O. Krokum kjøpte i 1923 en Ford lastebil som
han fikk påmontert hytte og trebenker med plass til 13 personer. Denne gikk i
rute Klæbu - Trondheim tre dager i uka, og var starten på "Klæburuten". I 1930 ble
lastebilen erstattet med en "REO Bulldog" med plass til 21
passasjerer. Det ble etter hvert flere busser og i 1940 overtok
"Klæburuten" også rutekjøringen Brøttem - Heimdal - Trondheim. Les artikkel om "Klæburuten" skrevet av Per
Ulseth i Årsskrift 2008. Klæburuten
1948 (DigitaltMuseum) |