Løkaunet
Inntaket
i Båthølen |
Løkaunet,
eller ”Hyttfossen provisoriske kraftanlæg” som det ble kalt, ble opprinnelig
bygget som et provisorium for å skaffe kraft til utbyggingen av Svean
kraftverk. Fra Båthølen ovenfor Hyttfossen demning ble det sprengt ut en 1200
meter lang tunnel med et fall på 51 meter ned til Løkaunet. Arbeidet startet
i januar 1924 og allerede 5. februar 1926 sto kraftstasjonen ferdig og kunne
levere strøm. Anleggsvirksomheten krevde også utbygging av
veisambandet mellom Klæbu og Trondheim, blant annet for å frakte de store
maskinene som skulle installeres. Veistrekningen fra Moen til Svean ble
anlagt i 1923, og to år senere ble Svean bru bygget. Veistrekningen fra
Heimdal til Moen ble utbedret samtidig. Ei
ny kjørebru beregnet på biltrafikk ble også bygget over Springfossen i 1924. For
å frakte maskindeler til Løkaunet kraftstasjon ble det i 1923 anskaffet en
såkalt ”Gigant”, et tog som var utstyrt med hjul både for skinnegang og vei.
Transport av maskindeler gikk fra Trondheim til Heimdal på jernbane-sporet,
derfra på landeveien fram til Løkaunet.
Den store kraftetterspørselen gjorde at
Løkaunet fortsatte å levere kraft også etter at Svean kraftverk var ferdig
utbygd. Installert
effekt er 9 MW og den midlere årsproduksjon
er på 30 GWh. |